Βρετανικό Μουσείο και Ερμιτάζ παίζουν παιχνίδι με τα Γλυπτά του Παρθενώνα

Posted: 12/05/2014 in Uncategorized

ilissos

Ενα μεγάλο μουσείο του εξωτερικού, το Ερμιτάζ, γιορτάζει τα 250 χρόνια του με μεγάλες εκθέσεις από έργα τέχνης που βρίσκονται στην κατοχή του.
Ενα άλλο μεγάλο μουσείο, το Βρετανικό, καλείται να συμμετάσχει στον εορτασμό στέλνοντας ένα έκθεμα, το οποίο στην επίσημη ιστοσελίδα του ερμιτάζ χαρακτηρίζεται «αριστούργημα» χωρίς να αποκαλύπτεται ποιο είναι.
Και βεβαίως είναι αριστούργημα, αφού το δημιούργησαν τα χέρια και το ταλέντο ενός από τους μεγαλύτερους γλύπτες της ανθρωπότητας, του Φειδία. Πρόκειται για το (ακέφαλο πλέον) άγαλμα του θεού Ιλισσού, από το δυτικό αέτωμα του Παρθενώνα, το οποίο βρίσκεται στο Λονδίνο μαζί με τα παρθενώνεια γλυπτά που άρπαξε ο Ελγιν.
Το άγαλμα ζητήθηκε από το Ερμιτάζ ή προτάθηκε από το Βρετανικό Μουσείο πριν ελάχιστο καιρό, οι διαπραγματεύσεις έγιναν με απόλυτη μυστικότητα εντός 15 ημερών όπως αποκαλύπτει ο βρετανικός Τύπος και η αποστολή ήταν, όπως όλα δείχνουν, πολύ βιαστική. Πρώτο λάθος για το Βρετανικό Μουσείο. Ο πρόεδρος του Μουσείου της Ακρόπολης, Δημήτρης Παντερμαλής, το επισημαίνει: χρειάζεται, λέει, μεγίστη προσοχή στη διακίνηση, γιατί αυτά τα ταλαιπωρημένα, ευαίσθητα και εξαιρετικά υψηλής αισθητικής γλυπτά απαιτούν ξεχωριστή διαχείριση.
Αυτό, δεν είναι το μεγαλύτερο λάθος. Το γεγονός ότι ένα γλυπτό αφαιρείται από το Σύνολο μέσα στο οποίο υπήρχε και γι΄ αυτό σχεδιάστηκε, είναι ανεπίτρεπτο. Ο Ιλισσός παρακολουθεί ως μάρτυρας τη σκηνή της διαμάχης Αθηνάς- Ποσειδώνα για το ποιος θα κυριαρχήσει στην Αθήνα και δεν είναι μεμονωμένο γλυπτό. Η στάση του σώματος, η κίνησή του, η ένταση του κορμού, όλα, αποτελούν αναπόσταστα στοιχεία στο πλαίσιο μιας σύλληψης της οποίας τα μέρη αποδόθηκαν συγκεκριμένα. Επομένως, αν εσύ που είσαι μουσείο διασπάς τη σύλληψη, διαπράττεις καλλιτεχνικό «κακούργημα».
Από αύριο, λοιπόν, και μέχρι τις 18 Ιανουαρίου, ο θεός Ιλισσός θα περιβρέχει την Ομορφιά στην παλαιά πρωτεύουσα της Ρωσίας. Θα παρουσιάζεται μόνος του, στη Roman Yard του Ερμιτάζ ως ένα πολύ σημαντικό έκθεμα- όπως και είναι. Επομένως, θα πρέπει να συμπεράνουμε πως το Βρετανικό Μουσείο το απέστειλε θεωρώντας το «εμβληματικό» έργο και ότι ως τέτοιο το υποδέχθηκε το Ερμιτάζ.
Ο έλληνας πρωθυπουργός μίλησε για «πρόκληση» των Βρετανών, και πράγματι είναι. Πάντως, δεν θα πρέπει να λησμονούμε ότι:
-Το Βρετανικό Μουσείο με αυτή την κίνηση κατοχυρώνει τα παρθενώνεια γλυπτά που έχει στις συλλογές του, τολμώντας ακόμα και να στείλει κάποιο από αυτά στο εξωτερικό, αν και καλλιτεχνήματα τέτοιου μεγέθους θα πρέπει να είναι αμετακίνητα. Απαντά με αυτή την κίνηση- αστραπή (για τα δεδομένα μετακίνησης αρχαίου) στο σόου που έστησε η χώρα μας με την κ. Αλαμουντίν- Κλούνεϊ. Πανηγυράκια και απειλές ότι θα πάτε στα διεθνή δικαστήρια εσείς; Απόδειξη ποιος έχει και κατέχει εμείς, φαίνεται να υπογραμμίζει το μουσείο.
-Το Ερμιτάζ παίζει έναν ρόλο που δεν είναι και ο καλύτερος, αποδεχόμενο ένα έργο το οποίο έχει εμπλακεί σε μια υπόθεση, αν μη τι άλλο, ηθικής τάξης. Οι Ρώσοι, οι οποίοι έχουν υποφέρει από την αρπαγή θησαυρών τους κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο (αλλά να μη ξεχνάμε ότι με τη σειρά τους άρπαξαν κι αυτοί θησαυρούς από τους Γερμανούς) κάνουν ότι δεν αναμιγνύονται σε ανάλογες υποθέσεις. Στην ουσία όμως κάνουν κάτι που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί σαν «φτιαξιά». Δέχονται το έργο με ευχαρίστηση.
Η Ελλάδα, πρόκειται να στείλει μεγάλες εκθέσεις στη Ρωσία με αφορμή το έτος Ελλάδας- Ρωσίας το 2016. Θα στείλουμε και στο Ερμιτάζ. Αυτός είναι ένας κορυφαίος λόγος που το συγεκριμένο μουσείο θα έπρεπε να το σκεφτεί καλύτερα. Εμείς, όμως, θα πρέπει να διαμαρτυρηθούμε και προς το Ερμιτάζ γιατί αποδέχθηκε να εκθέσει το καταφανώς και πασίγνωστο κλεμμένο.
Επίσης, αντί να εκδίδουμε δηλώσεις διαμαρτυρίας, καλό θα ήταν να στέλναμε το ζήτημα στην ΟΥΝΕΣΚΟ. Με όλες τις παραμέτρους. Και με το μουσείο που το έστειλε, αν και δεν το κατέχει νομίμως (ανεξαρτήτως από όσα λέει) και με το μουσείο που το δέχθηκε, γνωρίζοντας πως στην υπόθεση έχει παρέμβει ακόμη και η γενική διευθύντρια της ΟΥΝΕΣΚΟ. Αυτό είναι επιθετική πολιτική και όχι οι φιέστες της Αλαμουντίτσας.
Και επειδή θίγουμε το ζήτημα των Μαρμάρων του Παρθενώνα, ας τεθεί και το ερώτημα:
Αληθεύει ότι στην πρόσφατη συνάντηση της ΟΥΝΕΣΚΟ στο Παρίσι, όπου συζητήθηκε τον περασμένο Οκτώβριο για τελευταία φορά το ζήτημα των παρθενώνειων γλυπτών όταν η ελληνική αντιπροσωπεία ρωτήθηκε κατά πόσον θεωρεί ότι οι Αγγλοι έχουν παράνομα ή νόμιμα τα Μάρμαρα, ΔΕΝ ΑΠΑΝΤΗΣΕ;

********

Στο δυτικό αέτωμα του Παρθενώνα συναντάμε ως πρωταγωνιστές την Αθηνά με την ελιά και τον Ποσειδώνα με την τρίαινα, οι οποίοι συνοδεύονται από πλήθος άλλων αττικών τοπικών θεοτήτων, ενώ άλογα, άρματα, επιβάτες και ιπποκόμοι συμπληρώνουν την σύνθεση. Θέμα του ήταν η έριδα μεταξύ Αθηνάς και Ποσειδώνα για την Αττική γη.. Ο Ποσειδώνας οπισθοχωρεί έντρομος από την ήττα του, ενώ πίσω από την Αθηνά τα άλογα αφηνίασαν από τον θόρυβο της διαμάχης. Η ηνίοχος Νίκη και ο Ερμής παρακολουθούν μαζί με τον Κέκροπα και την οικογένειά του. Το άρμα του Ποσειδώνα συνοδεύεται από την Αμφιτρίτη και τις Νηριήδες, την Λευκοθέα και τον γιο της, τον Παλαίμονο ή Μελίκερτο. Η Αφροδίτη και οι Νηρηίδες κάθονται στα γόνατα της θάλασσας και συνοδεύονται από τον Έρωτα. Στα άκρα του αετώματος ο Κηφισός και η Καλλιρρόη με τον Ιλισό είναι τοποθετημένοι σύμφωνα με τη γεωγραφική τους θέση.

Advertisements
Comments
  1. zanna mpemponi says:

    Συγχαρητηρια για το εμπεριστατομενο σας αρθρο

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s