Το “πουλί” του βασιλιά Τουταγχαμών είχε στύση….

Posted: 01/15/2014 in Uncategorized
Tags:

king-tutΟσο πιο διάσημος τόσο πιο αδιάκριτα βλέμματα συγκεντρώνεις. Ακόμη κι αν η διασημότητά σου οφείλεται σε εξωγενείς παράγοντες. Ιδίως τότε… Οι ματιές μπορεί να φτάσουν μέχρι και τα πλέον απόκρυφα σημεία σου. Φερ’ ειπείν, κάποιοι είδαν –και σχολίασαν- το «πουλί» του Τουταγχαμών. Και βρήκαν ότι «το αγόρι βασιλιάς» είχε ταφεί με το πέος σε στύση.

Εννοείται πως εκείνοι που μπορούν να προσεγγίσουν τη μούμια του Φαραώ είναι επιστήμονες. Επομένως, οι έρευνες και οι διαπιστώσεις γίνονται για επιστημονικούς λόγους. Η νέα θεωρία λοιπόν είναι ότι ο νεαρός άντρας τάφηκε με το πέος σε γωνία 90 μοιρών από το σώμα του και εμβαπτισμένος σε μαύρο υγρό σε μια προσπάθεια των ταριχευτών- και προφανώς του ιερατείου- να τον παρομοιάσουν με τον αιγυπτιακό θεό Οσιρι, ο οποίος εικονίζεται ανάλογα στις τοιχογραφίες. Κι αν όλα αυτά σας φαίνονται… ιερογλυφικά, ένα όνομα θα σας πούμε μόνο: Ακενατόν.

Ο Ακενατόν  (βασίλευσε περίπου από το 1353 έως το 1336 π.Χ.) ήταν ο διάσημος μπαμπάς του εντελώς άσημου όσο ζούσε Τουταγχαμών. Αμέσως μόλις ανέβηκε στο θρόνο, έβαλε μπροστά ένα μεγαλόπνοο και προσεκτικά οργανωμένο, όπως αποκαλύπτεται, μεταρρυθμιστικό σχέδιο. Αρχικά η επανάστασή του ήταν ειρηνική. Εισηγήθηκε τη λατρεία του Aτόν ως ύψιστου θεού-δημιουργού δίχως να απορρίπτει την ύπαρξη των άλλων θεών, οι οποίοι όμως αυτόματα υποβιβάστηκαν έτσι σε κατώτεροί του.

Φαίνεται όμως πως η μετριοπαθής αυτή  στάση δεν απέδωσε τα αναμενόμενα. Αγανακτισμένος από τις αντιδράσεις που ξεσήκωνε στις Θήβες το παλιό ιερατείο του Άμμωνα, ο Φαραώ αποφάσισε να ακολουθήσει ριζοσπαστικότερες λύσεις. Ο νεαρός φαραώ μετέφερε την πρωτεύουσα  από τις Θήβες στην καινούργια πόλη που έχτισε στην περιοχή της σημερινής ελ-Αμάρνα, στα μισά της απόστασης ανάμεσα στη Μέμφιδα και τις Θήβες. Η πόλη ονομάστηκε Ακετατόν («Ορίζοντας του Aτόν») και ήταν αποκλειστικά αφιερωμένη στον Aτόν. Το λαμπρότερο στολίδι της ήταν, φυσικά, ο ναός του θεού και το σχέδιό του ήταν εντυπωσιακά πρωτοποριακό. Στο πέμπτο έτος της βασιλείας του, ο Ακενατόν εγκαταστάθηκε στην πόλη που έμελλε να γίνει η πρωτεύουσά του.

Ο θεός δε λατρευόταν, σύμφωνα με την παράδοση, στο μισοσκόταδου του άδυτου, όπου είχαν πρόσβαση μόνο οι ιερείς, αλλά κάτω από το φως του ήλιου, σε τεράστιους υπαίθριους χώρους, ανοιχτούς σε όλους τους πιστούς. Η φρεσκάδα της τέχνης που αναπτύχθηκε στην Αμάρνα, όπως αποτυπώνεται μέσα από τη φυσιολατρική έκφραση και την ελεύθερη επιλογή των θεμάτων, φανερώνει το ανανεωτικό αίσθημα ελευθερίας που ενέπνευσε η καινούργια λατρεία, σπάζοντας τους ασφυκτικούς περιορισμούς του παρελθόντος. Η αγάπη της ομορφιάς, η αγάπη της φύσης και ο ρεαλισμός αντικατέστησαν την αυστηρότητα της φόρμας που επέβαλλε η παράδοση.

Στην ουσία ο Aτόν δεν αντιπροσώπευε τον ήλιο ως υλικό ουράνιο σώμα, αλλά τη Μονάδα, τη μία ζωοδόχο πηγή που συντηρεί τη δημιουργία με το φως της. Η μορφή της λατρείας του Aτόν, όπως αποκαλύφτηκε στο λαμπρό ναό της νέας πρωτεύουσας, δεν απαιτούσε πλέον τη μεσολάβηση των ιερέων όπως η λατρεία των άλλων μεγάλων θεών και αυτή ήταν η πιθανώς η επαναστατικότερη από όλες τις μεταρρυθμίσεις. Ο λαός λάτρευε ουσιαστικά τον φαραώ και τη σύζυγό του, ενώ οι ίδιοι λάτρευαν τον Ατόν.

Έως αυτό το χρονικό σημείο ο Ακενατόν δεν είχε καταπιέσει τη λατρεία του Άμμωνα και στο 4ο έτος της βασιλείας του ο αρχιερέας του Άμωνα Ρα ήταν ακόμη ενεργός, Η αντικατάσταση ωστόσο του Άμωνα Ρα από τον Ρα-Αράκτυ (κατόπιν Ατόν) φαίνεται πως ξεσήκωσε τις μεγαλύτερες αντιδράσεις και όχι αποκλειστικά από το ιερατείο του Άμωνα αυτή τη φορά. Το κύμα των αντιδράσεων κορυφώθηκε σε σημείο που ο Aκενατόν έχασε την ψυχραιμία του. Λίγο μετά τον ένατο χρόνο της βασιλείας του έκλεισε τους ναούς των άλλων θεών, εξαπέλυσε σκληρές διώξεις κατά των ιερέων του Άμωνα και διέταξε τη διαγραφή του ονόματός του, καθώς και της λέξης «θεοί» από όλα τα μνημεία της χώρας.

Όμως ο Aκενατόν δεν έζησε αρκετά ώστε η θρησκευτική επανάσταση να προλάβει να ριζώσει. Πέθανε τον δέκατο έβδομο χρόνο της βασιλείας του, αποκαρδιωμένος από το θάνατο της μητέρας του, της γυναίκας και πολύτιμης συμμάχου του Νεφερτίτης και μιας από τις έξι κόρες του. Οι νεαροί διάδοχοί του Σμενκαρέ και Τουταγχατόν –που σύντομα άλλαξε το όνομά του σε Τουταγχαμών– δεν είχαν το σθένος να αντισταθούν στις πιέσεις του αποδυναμωμένου αλλά ισχυρού ακόμη ιερατείου του Άμωνα.

Λίγο μετά το θάνατό του, ο Aκενατόν χαρακτηρίστηκε «καταραμένος», η πρωτεύουσά του εγκαταλείφθηκε, τα κτίσματά του καταστράφηκαν και το όνομά του διαγράφτηκε από τα επίσημα αρχεία του κράτους. Η λατρεία του Aτόν συνεχίστηκε μερικά χρόνια ακόμη. Όμως χωρίς την υποστήριξη ενός ισχυρού ιερατείου, σύντομα ξεχάστηκε. Ωστόσο, τούτη η πρώιμη ρίζα του μονοθεϊσμού  θα βρει το δρόμο της ως ιδεολογία της ανθρώπινης φυλής στην ιστορία της εξέλιξης των θρησκειών.

Ο Τουταγχαμών, ο οποίος βασίλευσε εννέα χρόνια, από τα 10 μέχρι τα 19 του δεν θα ήταν δυνατόν λόγω της ηλικίας του να αφήσει έργο. Οντως, μέχρι την ανακάλυψη του πολύχρυσου τάφου του από τον Χάουαρντ Κάρτερ, δεν ήταν παρά ένα όνομα. Αμέσως μετά το 1923, οπότε και αποκαλύφθηκε η ταφή του γεμάτη χρυσάφι έγινε ο πιο διάσημος Φαραώ, υποσκελίζοντας σε φήμη τον πατέρα του, όσο και άλλους Φαραώ που είχαν αφήσει όνομα. Γεννήθηκε με στραβά πόδια και πιθανότατα περπατούσε με μπαστούνι. Σαν να μην έφτανε αυτό, έσπασε το ένα πόδι σε μικρή ηλικία και πέθανε λίγο αργότερα από επιπλοκές που επιδεινώθηκαν από την ελονοσία.

Ο Τουταγχαμών πρέπει να ήταν από τους πλέον φιλάσθενους ηγέτες της ιστορίας, δείχνει μελέτη που βασίστηκε σε αξονικές τομογραφίες και γενετικές εξετάσεις. Η έρευνα αποκαλύπτει όχι μόνο τα προβλήματα υγείας του Τουταγχαμών αλλά και την αιμομικτική καταγωγή του: μητέρα του ήταν κάποια αδελφή του Ακενατόν που ακόμα δεν έχει ταυτοποιηθεί.

Η τελευταία αποκάλυψη για το φαραωνικό «πουλί», έρχεται να επιβεβαιώσει πως το ιερατείο προσπάθησε να πολεμήσει τις ιδέες του Ακενατόν ακόμη και με το νεκρό σώμα του γιου του. Εμφανίζοντάς τον σαν Οσιρι, κατέρριπταν στην ουσία την άποψη ότι ο μόνος θεός που υπήρχε ήταν ο Ατόν. Σημαντική λεπτομέρεια: όταν  βρέθηκε ο τάφος, αδέξιοι χειρισμοί απέκοψαν από τον νεκρό το ανδρικό του μόριο και πιστευόταν γενικώς ότι μπορεί και να είχε ευνουχιστεί ο Τουταγχαμών. Όμως, με την τελευταία επιστημονική έρευνα αποκαταστάθηκαν και το όργανο και η αλήθεια.

Και τώρα που το μάθαμε κι αυτό, πάμε σε κανέναν πιο ζωντανό σελέμπριτι…

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s